Goliath – Góliát Sd.Kfz.302,303a/b

Leichte Sprengladungsträger – Könnyű robbanóanyag hordó páncélos jármű

goliath V

1940-ben a Heereswaffenamt (A szárazföldi haderő fegyverügyi hivatala)megbízta a Borgward vállalatot, egy kisméretű hernyótalpas jármű fejlesztésével, amely célja 50 kilogramnyi robbanóanyag célba juttatása lenne.

Kétévnyi fejlesztés után 1942 áprilisában jött el az első pillanat, hogy kipróbálásra megérkeztek a hadsereghez az első példányok belőle. A járművet a Bosch által gyártott két elektromotor hajtotta, aminek áramellátását két akkumulátor szolgáltatta.Az első modellekben a távirányítást egy hosszú kábel jelentette, amely a jármű hátuljában volt felcsévélve. A hivatalos adatok szerint, a nem túl izmos elektromotorok miatt a sebessége 1,5 km/h volt, tehát az ellenséges gyalogosoknak még csak szaladniuk sem kellett, ha meg akarták a Góliátot semmisíteni. A legegyszerűbb módja a hatástalanításnak az volt, hogy a kezelőszemélyzet és a páncélos között húzott kábelt átvágták.

A fegyverügyi hivatal hamar átlátta az elektromotor hátrányait, és változtatásokat írtak elő a motorra vonatkozóan, ami egy robbanómotor fejlesztését tűzte ki célul. Ennek ellenére is 1944 januárjáig folytatódott az elektromotoros verzió gyártása. Mindkét motorral gyártott változatot Góliátnak hívták, de külön betűjel utalt a járműben levő motorra, ami az elektromos hajtásúnál az E betű, míg a benzinnel hajtott változatnál a V betű volt, ami 1943-tól volt szolgálatban.
A benzines verziónál egy kéthengeres Zündapp motor gondoskodott az erőről, ami 12 lóerőt tudott, és 12 kilométerre volt képes elszállítani a benne elhelyezett robbanószert, míg az elektromos verzió alig másfél kilométert tudott megtenni az ötvenkilónyi veszélyes teherrel. A benzinhajtásos modell szolgálati jelzése az SdKfz 303 lett, és ezen belül a és b verzió kapott jelölést, ami a teherhordó képességre utalt inkább, mivel a benzines verziók 75 és 100 kg robbanóanyagot is tudtak szállítani.

A járművet egy kétkerekű utánfutón vontatták a bevetési hely közelébe, amit aztán kézi erővel még közelebb húztak. Az 1944-ben az augusztusi varsói felkelés idején a városi harcokban is nagy szerepet kaptak a Góliátok.

Magyar vonatkozása a Góliátok bevetésének az 1944-es kiugrási kísérlet megakadályozására Budapestre vezényelt 500. rohamutász zászlóalj (500. Sturm Pionier Battalion) páncélos járművei, amelyek a Tigris tankokat kísérték a Vár elfoglalása során október 15-én a budapesti Vérmezőről.

Autosave-File vom d-lab2/3 der AgfaPhoto GmbHAmerikai katona ugrál a Góliátokon egy roncstelepen, a háború végén.

 A két verzió alapvető hasonlósága már ránézésre feltűnhetett, mivel az oldalon elhelyezett akkumulátorfedelek a benzinnel hajtott változatnál nem voltak meg, viszont cápakopoltyúra hasonlító rések voltak rajta a motor jobb szellőzésének érdekében.

A felső futógörgők számában is különbség mutatkozott a járműveken a benzines jármű javára, mert itt a korábbi három helyett kettőre redukálódott a görgők száma, amely változást okozott a lánctalp futásában, ezért a vezetőkereket lejjebb engedték, és így mint teljes kerék elvesztette igazi funkcióját és segédkerékként működött tovább.

És persze, mivel valahol az üzemanyagot is bele kellett tölteni a robbanómotoros V jelű verzióba, így a tanksapka fedele is megkülönböztető jelzés volt a jármű hátulján.

Góliát vízjelesAz “E” verzió tetején látható a kábelvezetésű távirányító kapcsoló.

(a fotó a sinsheimi Autó és Technika múzeumban készült)

Góliát könnyű páncélos adatai:

Gyártó

Borgward

Borgward, Zündapp & Zachertz

Gyártási időszak

1942. április – 1944. január

1943. április – 1944. szeptember

1944 novembertől
Legyártott darab

2650

4604

325

Ár márkában

~3000 RM

~1000 RM

Súlya

370 kg

365 kg

430 kg

Robbanóanyag súlya

50 kg

75 kg

100 kg

Hossz. /Szél. / Mag.

1,50 m / 0,85 m / 0,56 m

1,62 m / 0,84 m / 0,60 m

1,63 m / 0,91 m / 0,62 m

Meghajtás

Két elektromotorral,

egyenként 2,5 kW
(Bosch MM/RQL 2500/24 RL2)

Kéthengeres-kétütemű motor; 703 cm³ 

/ 4500/min, 9,2 kW (12,5 PS)
(Zündapp SZ7)

Sebessége

1,5 km/h

11,5 km/h

Tank űrtartalma

6 liter

Hatótávolsága

0,8–1,5 km

6–12 km (6–8 km terepen)

Hasmagasság

11,4 cm

16 cm

16,8 cm

Árokáthidaló képesség

60 cm

85 cm

100 cm

Páncélozottság(elöl)

5 mm acél

10 mm acél

 

Napjainkban a következő nyilvános helyeken találkozhatunk Góliáttal:

  • Wehrtechnische Studiensammlung Koblenz
  • Heeresgeschichtliches Museum, Wien
  • Deutsches Panzermuseum, Munster
  • Auto- und Technikmuseum, Sinsheim
  • Bovington Tank Museum, Dorset
  • Musée des Blindés, Saumur
  • Musée de l’Armée, Paris
  • Muzeum Militariów – Arsenał Miejski, Wroclaw
  • Muzeum Wojska Polskiego, Warszawa

Góliát vízjeles 2

 Amerikai katona pózol egy elfogott “E” Góliáttal.

(a szerző fotógyűjteményéből)