Category Archives: Német hadsereg

Panzerkampfwagen V. – Sd.Kfz.171. Panther – Párduc harckocsi 1.rész

Előzmények

1941 Júniusában javában zajlik a Barbarossa hadművelet, a Szovjetunió elleni offenzíva. A német hadsereg nyomul előre, és ezeddig nem találkozott a szovjetek részéről igazán hatékony ellencsapással. A szovjet katonák kiképzetlenek, és szervezetlenek, hiányos a felszerelésük, és az eszközeik, járműveik technikai fejlettsége sem üti meg a németek szintjét. A Vörös Hadseregben a sztálini tisztogatási akcióknak áldozatul esik nem kevés tiszt, akiknek nincsen megfelelő utánpótlása. Ennek ellenére, nemsokára kiderül, hogy a német páncéloserők, akik Pz II, Pz III, Pz IV és a cseh gyártású 38(t) tankokkal rendelkeznek csak ekkoriban, erősen fejlesztésre szorulnak.

Panzer III

Jagdpanzer 38(t) – páncélvadász “Hetzer” Sd.Kfz.138/2.

Heinz Guderian vezérezredes ösztönzésére kezdték el fejleszteni a könnyű páncélvadászokat, mert véleménye szerint azok felválthatják a könnyű önjáró lövegeket vagy vontatott tarackokat, és hatásosabbak lehetnek együtt az erősebb páncélzattal kombinált löveggel.

Számos kísérlet volt a könnyű páncélvadászok fejlesztésére, és számos változat készült, ilyen volt a Marder sorozat is. Bár a páncélzata gyenge volt, de számos előnye is volt a járműnek, aminek köszönhetően meglepően jól teljesített a harctereken. A Marder III előnyeit például a harctéri tapasztalatokból kiindulva a Hetzer kialakításánál felhasználták.

hetzer terepen

Aeromoto Volugrafo 125 – mini motor a légideszantosok barátja

Sinsheim-i küldetés 2.

Nem a magyar és nem is a német ipar terméke volt az Aeromoto Volugrafo 125 névre hallgató robogó a második világháború idején. De ez utóbbi ország hadserege, főleg a Luftwaffe egységei használták ezt a fura mini motort, amely az olaszországi Torinóban készült 1942-1944 között.

Dehogy kerül ide a háborús járművek közé? – kérdezhetnénk.

Aeromoto Volugrafo 125

Az olasz ejtőernyősök kedvence a sinsheim-i Technikai és Közlekedési Múzeumban

Adolf Hitler autója – Mercedes Benz W 150/770 Cabriolet

Sinsheim-i küldetés 1.

A Mercedes Benz W 150 vagy másik nevén 770-es típus, vagy Grosser Mercedes 1938-1943 között került gyártásra, a Mercedes Benz   W 07 követőjeként. Hitler mindig is rajongott a Daimler ház luxusautójaiért, így nem meglepő, hogy ebből a modellből is volt neki.

DSCF3977

Az acélbőrű párduc

Magyar Futár – 1944. július 26  -i számának egyik cikke

A világháború döntő szakaszában egymásután jelennek meg a harcmezőn a győzelem szolgálatába állított új német fegyverek, amelyeket a bámulatos teljesítményekre sarkalt hadiipar az idő alatt teremtett, mikor az angolszász terrortámadások állítólag megbénították az Európa szabadságáért fegyverkező Germániát…

Panzer V Panther

Az egyetlen élő ász! – Carius

Napjainkban, az egyetlen élő páncélos ász a Németországban a mai napig patikusként dolgozó Otto Carius (93).

Az egykori 502. Nehézpáncélos osztály tisztje, aki 150+ igazolt páncélos kilövésével a harmadik legeredményesebb német harckocsi ász. A későbbiekben, az őáltala írt életrajzi könyvből fordítunk történeteket, amelyek a narwai és dünaburgi csatákat elevenítik fel 1944. januárja és júliusa között. A Páncélvadász.hu két hete kapott tőle személyesen egy aláírt példányt!!!

Carius

Német páncélosok (eredeti fotó)

panzermanner

 

Német páncélos katonák

1940. július 13. szombat

Angliai csata

A Csatorna feletti ismét német bombázók jelennek meg, amik a CS5 jelű Szövetséges konvojt támadják Dover közelében. A kísérő rombolók közül megsérül, és kikötőbe kell vontatni a HMS Vanessa-t. A Bread kódnevű konvojt is támadás éri ismételten, most Dorset közelében. A támadások során brit vadászgépek próbálják visszaverni a német gépek invázióját. E napon 6 német bombázót lőnek le, de három brit pilótát is elveszít a RAF.

Propagandafotó 1943-ből

Propaganda fotó 1943-ból a náci hatalomátvétel 10. évfordulójára.

Propaganda fotó 1943-ból a náci hatalomátvétel 10. évfordulójára.

A Panzer II -ről itt olvashatsz bővebben!!!

 

 

1940. július 9. kedd

A kalábriai csata kezdődik e napon, amikor is délután negyed négykor délre Itália partjaitól egy igen erősen védett olasz konvoj belefut egy hasonló kaliberű brit hajókonvojba, ami Máltára tart. A HMS Warspite brit hadihajó 24 kilométerről eltalálja a Giulio Cesare olasz hadihajót. Ez a fedélzeti ágyúval elért találat úgy vonul be a történelemkönyvekbe, mint a világháború legtávolabbi sikeres lövése.

1940. július 6. szombat

Az angolok hadművelete az Operation Lever (Fogantyú hadművelet) elkezdődik, amely a Katapult hadművelet folytatása egyben. Visszatérnek a hadihajók Mers-el-Kebir-be. A francia csatacirkálót a Dunkerque-et megbénítják a brit HMS Ark Royal repülőgéphordozóról támadó Fairey Swordfish torpedóbombázók.

Marder III – Sd.Kfz.138 könnyű páncélvadász

Marder III (önjáró löveg) könnyű páncélvadász – Sd.Kfz.138 és Sd.Kfz.139 
 

A német hadvezetés a Barbarossa hadművelet közben hallotta csak meg a gyalogság “segélykiáltását”, amiben egy hatásos páncélos elhárító löveg kifejlesztésére kérik őket. Ezek után kezdődött meg a Menyét becenévre hallgató könnyű páncélvadász változat kifejlesztése.

Egy ma látható Marder III a sinsheim-i technikai múzeumban.

Egy ma látható Marder III a sinsheim-i technikai múzeumban.

Panzer II – Sd.Kfz.121.

Az 1930-as évek elejére új lendületet vett a német páncélos haderők fejlesztése, amely a Panzerkampfwagen I gyártásával kezdődött. Ez a vékony páncélzatú és kis fegyverzetű könnyű tank kiképzési és tapasztalatszerzési célokat szolgált, de harcokban is próbált bizonyítani, többnyire kevés sikerrel.

A német hadvezetés ezt tudván egy újabb páncélos jármű elkészítésére és fejlesztésére írt ki pályázatot. A Panzer II kifejlesztésének hátteréről a páncélosok atyjától, Heinz Guderian-tól kapunk választ, amelyeket leír az Egy katona emlékezései (Erinnerungen eines Soldaten) című könyvében:”…a tervezett főtípusokra (Panzer III és IV) a vártnál hosszabb időt kellett várni az eredetileg reméltnél, ezért General Lutz egy köztes megoldást választott, egy 2 cm-es gépágyúval és egy géppuskával felszerelt a MAN által elkészített Panzer II-es mellett döntött.”

Egy korai Pz II-es modell.

Egy korai Pz II-es modell.

Ferdinand/Elefant páncélvadász – SdKfz 184

A Ferdinand, későbbiekben Elefant páncélvadász (SdKfz 184) is Hitler monumentalitásrajongásának következménye volt-e nem tudhatjuk pontosan, de a 68 tonnás szörnyeteg nem váltotta be a hozzá fűzött nagy reményeket, amiket támasztottak vele szemben. Fegyverzete elégségesnek bizonyult a szovjet tankok ellen, de nehézkes mozgása, és rengeteg műszaki hibája miatt hosszútávú alkalmazását szinte már előrevetítette, hogy nem lehetséges használni rendszeresen harctéri körülmények között, és az sem árt, ha egy olajkút van a közelben…

Ferdinand vizjeles

 Ferdinand/Elefant a szerző fotógyűjteményéből (szovjet archív fotó)

NSU Kettenkrad – Sd. Kfz 2.

NSU Lánctalpas motorkerékpár

FELTÖLTÉS ALATT!

NSU Kettenkrad vizjelA fotó a sinsheimi Auto- Technik múzeumban készült.